Góra Fudżi urzeka swoim pięknem. Wznosi się na wysokość 3776 m n.p.m. i jest najwyższym szczytem Japonii. Leży w odległości ok. 100 km na południowy zachód od Tokio. Jest częścią Parku Narodowego Fudżi-Hakone-Izu. Ma symetrycznie nachylone stoki i podstawę o kształcie prawie idealnego okręgu. Góra przez większą część roku jest pokryta śniegiem. Otaczają ją jeziora zasobne w liczne gatunki ryb i 40 hektarowy las z uroczymi jaskiniami i bogatą florą i fauną. W pobliżu znajdują się także plantacje zielonej herbaty i farmy rolnicze. Woda spływająca z góry tworzy liczne kaskady i wodospady oraz daje początek niezwykle czystym rzekom zasobnym w drogocenne minerały. Niezwykłego uroku dodają kwitnące wiosną sady wiśni, śliw i jabłoni. Dynamicznie płynące obłoki tworzą niezapomniane pejzaże. Góra jest malownicza o każdej porze roku. Żadna góra na świecie nie wywołuje takiego zachwytu.
Widoki na Fudżi o różnych porach dnia i roku.
Fudżi zajmuje specjalne miejsce w sercu Japończyków i odgrywa niezwykle ważną rolę w kulturze Japonii. Od setek lat jest celem licznych pielgrzymek i wycieczek turystycznych. Przez mieszkańców Japonii jest uważana za świętą górę. W starożytności tylko zakonnicy mogli wspinać na jej szczyt. Zbudowano na niej dwie świątynie i trzy bramy torii (torii symbolizuje przejście od „świata skończonego” – fizycznego świata ziemskiego do „świata nieskończonego” będącego światem boskim). Pierwsze próby zdobycia szczytu miały miejsce w 663 roku. Do 1868 r. obowiązywał zakaz wstępu na górę dla kobiet.
Ten uśpiony od ponad trzech wieków wulkan wybuchał 18 razy, ostatnia erupcja miała miejsce w 1707 r.
Na zdjęciach powyżej od lewej: świątynia Fujisan Hongu Sengentaisha; wspinaczka na szczyt; przejście przez bramę toriI – foto: http://gojapan.about.com;
poniżej: świątynia Okumiya na szczycie Fudżi; widok krateru Fudżi – foto: http://gojapan.about.com; Fudżi widziane z kosmosu (foto: Google).
Święta góra Fudżi jest popularnym motywem w sztuce. Od wieków jej pejzaże inspirowały licznych artystów do twórczości. Na całym świecie znane są na przykład cykle drzeworytów autorstwa Katsushiki Hokusai’a (36 widoków na górę Fudżi), czy Andō Hiroshige’a – wielkich mistrzów barwnego japońskiego drzeworytu. Każda z grafik tego cyklu przedstawia świętą górę w rozmaitych porach dnia i warunkach atmosferycznych.
Na zdjęciach przykłady dzieł wielkich japońskich malarzy przedstawiających górę Fudżi – od lewej: Wielka fala w Kanagawie, Śnieżny poranek w Koishikawie – autorstwa Katsushiki Hokusai’a z cyklu 36 widoków na górę Fudżi; Przełęcz Misaka w prowincji Kai autorstwa Ando Hiroshige’a; (foto: Wikipedia).
Dzieła te miały wielkie oddziaływanie na sztukę europejską, w tym między innymi na Vincenta van Gogha, Toulouse-Lautreca, Paula Gauguina i innych impresjonistów, a także na sztukę polską. Wielka fala w Kanagawie, znajdująca się w kolekcji Feliksa Jasieńskiego, była inspiracją dla Stanisława Wyspiańskiego, który stworzył serię rysunków z widokiem na Kopiec Kościuszki.
Fudżi jest jednym z najbardziej znanych symboli Japonii. Współcześnie użycza swojego imienia nazwom firm, liniom kolejowym, pasażom handlowym, a nawet marce sake. Góra jest uwidoczniona także na banknocie 5.000 jenów.
W filmie pod tytułem „Mt. Fuji – A Timeless Beauty” zrealizowanym przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych Japonii z serii „Fantastic Destination in Japan” można podziwiać piękno tej góry i poznać wiele interesujących historii na jej temat. Film na DVD jest dostępny w Wydziale Informacji i Kultury Ambasady Japonii w Warszawie.
Fudżi widziane z kosmosu jest również niezwykle imponujące.
Zdjęcie satelitarne Fudżi (foto: od lewej NASA, Google).