Zarząd JAAP serdecznie zaprasza wszystkich miłośników japońskiego kina na VII Otwartą Akademię Kina Japońskiego 2012/2013 pt. „Pisane Kamerą” – Filmowe Adaptacje Literatury Japońskiej, organizowaną przez Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Poniżej przedstawiamy szczegółowy program Akademii Kina.
29 października, godzina 18.00
Uroczyste otwarcie Akademii Kina Japońskiego połączone z promocją książek prof. Krzysztofa Loski (Filmoznawstwo UJ): Kenji Mizoguchi i wyobraźnia melodramatyczna oraz Adaptacje literatury japońskiej. Punktem wyjścia rozmowy z autorem będzie arcydzieło Kenjiego Mizoguchiego Opowieści Księżycowe (Ugetsu Monogatari, 1953), wg fantastycznych opowiadań Akinariego Uedy.
26 listopada, godzina 18.00
Kojiki, czyli księga dawnych wydarzeń jako źródło inspiracji dla twórców kina japońskiego
Na przykładzie baśniowej superprodukcji NARODZINY PAŃSTWA WSCHODZĄCEGO SŁOŃCA (NIPPON TANJŌ, 1959, reż. Hiroshi Inagaki).
17 grudnia, godzina 18.00
Adaptacja adaptacji, czyli jak kino japońskie adaptowało opowieści oparte na dramatach o 47 roninach
Na przykładzie filmu Zagłada Zamku Ako (Akō-Jō Danzetsu, 1978, reż. Kinji Fukasaku), będącego adaptacją powieści Kojiego Takedy pod tym samym tytułem.
Pokaz specjalny towarzyszący wystawie „Skarbiec wiernych wasali”. Dramat 47 roninów.
14 stycznia, godzina 18.00
Hagiografia literacka i filmowa
Na przykładzie cyklu powieściowego Eijiego Yoshikawy o Musashim Miyamoto, siedemnastowiecznym mistrzu miecza, i jego filmowej adaptacji Samuraj (Miyamoto Musashi, 1954, reż. Hiroshi Inagaki).
25 lutego, godzina 18.00
„Odbrązawiając epokę połyskujących mieczy i spadających głów”
Zestawienie literackiej twórczości Shōgorō Yamamoto i jej filmowych emanacji. Na podstawie mistrzowskiego filmu Kona Ichikawy Człowiek Zwany Dora-Heita (Dora-Heita, 2000, współautorami scenariusza byli: Akira Kurosawa, Keisuke Kinoshita, Masaki Kobayashi i sam Kon Ichikawa).
18 marca, godzina 18.00
Mit samurajski współcześnie
Na przykładzie filmu Legenda O Judo (Sugata Sanshirō, 1943, reż. Akira Kurosawa), będącego adaptacją powieści Tsunea Tomity pod tym samym tytułem opowiadającej o losach Jigorō Kanō, twórcy judo.
15 kwietnia, godzina 18.00
Milczenie Boga czy milczenie ludzkich serc?
Literacka twórczość Shūsaku Endō i jej filmowe odczytania na przykładzie Milczenia (Chinmoku, 1971, reż. Masahiro Shinoda), filmowej adaptacji powieści pod tym samym tytułem podejmującej problem prześladowania chrześcijan w czasach szogunatu Tokugawów.
13 maja, godzina 18.00
W poszukiwaniu absolutnego piękna
Literacka twórczość Yukio Mishimy jako inspiracja dla filmu, na przykładzie obrazu Płomień Udręki (Enjō, 1958, reż. Kon Ichikawa), adaptacji powieści Mishimy Złota Pagoda (Kinkakuji). Historia buddyjskiego akolity podpalającego słynny Złoty Pawilon w Kioto jest punktem wyjścia do rozważań o pięknie i okrucieństwie w ludzkim życiu.
10 czerwca, godzina 18.00
Opisać nieopisane – literackie pułapki Kōbō Abego i ich filmowe ilustracje
Na przykładzie filmu Pułapka (Otoshiana, 1962, reż. Hiroshi Teshigahara), przypowieści o ojcu i synu, którzy sens życia odnajdują w egzystencji pustynnej społeczności.
Przygotowanie i prowadzenie: dr Piotr Kletowski (Uniwersytet Jagielloński, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza-Modrzewskiego)
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
ul. M. Konopnickiej 26, 30-302 Kraków
tel. 0-12 267 27 03; 0-12 267 37 53 fax. 0-12 267 40 79
e-mail: muzeum@manggha.krakow.pl