Muzeum Pałacu w Wilanowie (foto: dr Wacława Wojtala).
Jedenastą edycję Japońskiego Października w Muzeum Pałacu w Wilanowie rozpoczął koncert japońskiego chóru Atem z Okinawy pod batutą Masaya Yamauchi i z udziałem solistów. Koncert odbył się w dniu 23 września – w miesiącu, w którym przypadała 330. rocznica wiktorii wiedeńskiej. Jan Sobieski zapisał się złotymi zgłoskami w dziejach Polski nie tylko przez wielkie zwycięstwo mające wpływ na los tej części świata, lecz także starannym wykształceniem, otwartą głową oraz wieloma zainteresowaniami, a wśród nich sztuką i Dalekim Wschodem.
Chór Atem z Okinawy (foto: Muzeum Pałacu w Wilanowie).
Chór Atem z Okinawy zaśpiewał w dawnej rezydencji króla Jana III i królowej Marysieńki w Wilanowie znane Japończykom i lubiane przez nich pieśni i piosenki – jedenaście utworów z cyklu Cztery pory roku w rodzinnych stronach i dwie pieśni z Okinawy, a soliści (Masachi Miyagi – sopran, Noriko Nakashima – mezzosopran, Masaya Yamauchi – tenor i dyrygent, Tomoyuki Saijo – baryton, Mizuho Satobo – mezzosopran oraz Mika Shimonosono – pianistka) wykonali w tej pięknej pałacowej scenerii Ave Verum Corpus Wolfganga Amadeusza Mozarta i utwór Endou no hana z Okinawy. Więcej o koncercie Chóru ATEM z Okinawy: tutaj.
Po raz pierwszy do współtworzenia japońskich wydarzeń w Muzeum Pałacu w Wilanowie przyłączyli się honorowo Japończycy z Okinawy, najbardziej na południe wysuniętej części Japonii, oraz z Hokkaido, wyspy położonej daleko na północ. Z Sapporo na Hokkaido przybyła Noriko Horita (Tou you) – artystka, najwyższej klasy nauczycielka ikebany Sogetsu – która poprowadziła pokazy ikebany Sogetsu w Sali Uczt króla Jana III. Około 10 wcześniej wykonanych przez nią kompozycji ikebany można było podziwiać w kilku miejscach w pałacu na trasie zwiedzania – w Zielonej Sieni, Sali Białej oraz na dole pałacu.
Noriko Horita – foto: dzięki uprzejmości Haliny Pacwa (Rentei).
Noriko Horita jest nauczycielem Ikebany Sogetsu z 33 letnim doświadczeniem, członkiem Sogetsu Teacher’s Association. Posiada tytuł Riji (to najwyższy tytuł jaki można osiągnąć w Ikebanie Sogetsu). Jest także członkiem Ikebana International Oddziału w Sapporo. Dziesięć lat uczyła ikebany Sogetsu w gimnazjum w Sapporo, a od 2000 roku uczy ikebany w liceum (Sapporo Minami High School) na wybieranych przez uczniów dodatkowych zajęciach. W 2001 roku otworzyła własne studio, w którym uczy ikebany dorosłych. Jeden z jej studentów zdobył tzw. nagrodę debiutanta na dużej wystawie ikebany szkoły Sogetsu. Co 2-3 lata pani Horita organizuje wraz ze studentami wystawy ikebany. Ma na swoim koncie cztery indywidualne (solowe) wystawy ikebany Sogetsu w Sapporo; ostatnia z nich odbyła się w maju 2013 roku. W ciągu ostatnich 3 lat prowadziła wiele lekcji ikebany dla zagranicznych stażystów biura Japan International Cooperation Agency (JICA) w Sapporo.
Ikebana we wnętrzach Pałacu w Wilanowie (foto: dr Wacława Wojtala).
To właśnie urzekająco piękna i ulotna sztuka ikebany zrodzona z nieopisanie wielkiej miłości Japończyków do przyrody oraz genius loci dawnej królewskiej rezydencji i otaczającego ją parku stały się glebą umożliwiającą zainicjowanie w Wilanowie regularnych działań związanych z Japonią.
Ponad 10 lat temu dwie pierwsze polskie licencjonowane nauczycielki ikebany Sogetsu i Ikenobo, członkinie Ikebana International – Halina Pacwa i mieszkająca w Japonii Wieńczysława Sato, które zapraszały do tej współpracy doświadczone japońskie mistrzynie, rozpoczęły działania, które miały na celu zapoznanie ludzi Zachodu z nieustannie fascynującą i nierzadko silnie inspirującą oraz unikalną kulturą Japonii.
Halina Pacwa (Rentei) – inicjatorka, współtwórczyni oraz kuratorka japońskich październików w Muzeum Pałacu w Wilanowie i Hana Umeda – tancerka nihon buyō (foto: dr Wacława Wojtala, 2011 rok).
Podczas tegorocznej edycji Wilanowskiej imprezy, ogromnym powodzeniem cieszył się także pokaz tańca nihon buyō w wykonaniu Hany Umedy. Hana Umeda uczyła się tańca nihon buyō u mistrzyni Nishikawa Fukushino ze szkoły Nishikawa-ryu w Tokio. Obecnie Pani Hana Umeda uczy tańca w Warszawie, rozpowszechniając sztukę nihon buyō w Polsce.
Pokaz tańca nihon buyō w wykonaniu Hany Umedy (foto: Muzeum Pałacu w Wilanowie).
W ramach imprezy XI Japoński Październik w Pałacu w Wilanowie zaplanowanych jest jeszcze wiele interesujących wydarzeń, w tym legendy z krainy Kibi, baśni Jej Wysokości Księżnej Hisako Takamado, czy też ludowe baśnie japońskie Kazuko Adachi teatru cieni i słowa.
Spotkanie z japońskim klasycznym teatrem nō w wykonaniu polsko-japońskiego małżeństwa Jakuba Karpoluka i Yoko Fuji Karpoluk, które odbędzie się w dniu 26 października 2013 roku, zakończy cykl wydarzeń tegorocznej edycji Japońskiego Października w Muzeum Pałacu w Wilanowie. Państwo Karpolukowie są aktorami należącymi do szkoły Kita i założycielami polskiej grupy nō Ryokurankai.
Pełny kalendarz wydarzeń w ramach imprezy XI Japoński Październik w Pałacu w Wilanowie: tutaj.
Dr Wacława Wojtala
Źródło: Halina Pacwa (Rentei) – inicjatorka, współtwórczyni oraz kuratorka japońskich październików w Muzeum Pałacu w Wilanowie, członek JAAP; Muzeum Pałacu w Wilanowie.